نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A72

Samsung Galaxy A72

بررسی مشخصات سامسونگ گلکسی A72

گوشی سامسونگ گلکسی A72 محصول جدید سامسونگ با ظاهری جذاب تر و بهبود در سخت افزار، نمایشگر و دوربین جایگزین A71 یکی از محبوب ترین میان رده های سامسونگ سامسونگ در بازار ایران شده است. 

گوشی های هوشمند میان رده و اقتصادی بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده اند. سامسونگ به‌خوبی از این موضوع اطلاع دارد و برهمین اساس، طی سال‌های گذشته، تمرکز مضاعفی روی دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی مانند خانواده‌ی محبوب Galaxy A دارد.

با اینکه مدت کمی از عرضه گوشی A72 آن هم بطور محدود میگذرد توجه عده زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین در این گوشی قابلیت هایی ارائه شده که در برخی موارد به گوشی های پرچمدار نزدیک می کند. 

در این مقاله تمام قابلیت ها و مشخصات این گوشی را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

صفحه نمایش

گلکسی A72 از پنل 6.7 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1080×2400 پیکسل بهره می برد. وضوحی که تراکم بسیار خوب 394 پیکسل بر اینچی را برای نمایش با وضوح بیشتر تصاویر و متون روی میان‌ رده‌های جدید سامسونگ به‌ارمغان می‌آورد. سامسونگ تایید کرده که در A72 از یک صفحه‌ نمایش با نرخ نوسازی (Refresh Rate) 90 هرتز استفاده کرده است که می‌تواند به شما تجربه کاربری روان‌تری را نسبت به صفحه‌هایی با نرخ نوسازی 60 هرتز ارائه دهد که در گوشی A71 از آن استفاده شده است.

در شرایطی که ۵۰ درصد از پنل روشن باشد، سطح روشنایی بیشینه‌ در حالت تنظیم دستی برای گلکسی A72 به 646 نیت ودر حالت خودکار به 1310 نیت می رسد. چنانچه کل پنل را روشن کنیم، سطح روشنایی بیشینه در حالت تنظیم دستی برای گلکسی A72 به 525 نیت و در حالت خودکار به 956 نیت کاهش می یابد. همچنین حداقل روشنایی آن 2.36 نیت است بنابر این چه در زیر نور خورشید و چه در تاریکی اتاق از خوانایی بسیار خوبی بهره برده است. از طرفی به ‌لطف ماهیت پنل‌های OLED، هر دو گوشی کنتراست مطلوبی دارند. در زیر نمایشگر گوشی A72 سامسونگ حسگر اثر انگشت اپتیکال آن طراحی شده است

سیستم صوتی

سامسونگ در گلکسی A72 از سیستم صوتی خوبی استفاده کرده که در آن قابلیت پخش صدای استریو نهفته شده و این موضوع باعث‌شده که در هنگام پخش موزیک و یا فیلم این گوشی از کیفیت خوب و مثال‌زدنی برخوردار باشد که با استفاده از جک 3.5 میلی‌متری می‌تواند این صدا را به هدفون و یا بلندگو با کیفیت 24 بیت و 192 کیلوهرتز انتقال دهد.

عملکرد باتری

Samsung Galaxy A72

گلکسی A72 nhchd تراشه 8 نانومتری Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G است.  این تراشه در حال حاضر یک تراشه جدید به حساب آمده و شاید بتوان لقب سریع‌ترین تراشه میان‌رده کوالکام را نیز به آن داد. البته، مسلما تراشه به کار رفته روی گوشی گلکسی A72 نمی‌تواند به اندازه تراشه پرچمداری مثل اسنپدراگون 888 سریع باشد، اما این توانایی را دارد که عملکردی سریع را در اختیار شما قرار داده و همچنین بیشتر بازی‌های جدید و بالارده را بدون هیچ مشکلی، اما نه به سرعت تراشه‌های بالارده، اجرا کند. 

گوشی سامسونگ گلکسی A72 در دو مدل 128 گیگابایتی با 6 یا 8 گیگابایت رم و همچنین یک مدل 256 گیگابایتی با 8 گیگابایت رم به بازار عرضه شده که حافظه ذخیره‌سازی همه این‌ مدل‌ها از طریق کارت حافظه قابل ارتقا است. A72 دارای یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپری است که از طریق شارژ سریع 25 واتی در حدود 85 دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. بنا بر ادعای سامسونگ، این باتری می‌تواند عمر باتری دو روزه را برای A72 به ارمغان آورد که کاملا تحسین بر انگیز است.

دوربین

Samsung Galaxy a72 Camera

دوربین A72 که از یک لنز واید 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، یک لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 و یک لنز 5 مگاپیکسلی مکرو با دیافراگم f/2.4 تشکیل شده است. در روشنایی روز می‌تواند تصاویری با کیفیت و کاملا تحسین برانگیز را به ثبت برساند. همچنین، ویژگی زوم سه برابری اپتیکال نیز آن را از بسیاری از گوشی‌های میان رده دیگر جدا می‌کند و هنگام فیلمبرداری لرزشگیر اپتیکال به خوبی قادر است در سطح قابل قبولی با لرزش‌ها مبارزه کند.

اما در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار، تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین گوشی گلکسی A72 در تاریکی شب چندان چشمگیر نیستند. با اینکه این گوشی می‌تواند در از بین بردن نویز‌ها، دریافت رنگ‌ها و روشنایی به خوبی عمل کند، اما اگر تصاویر حالت شب آن را با حالت شب یک گوشی جدید از سری S سامسونگ مثل گلکسی S21 مقایسه کنید به راحتی متوجه تفاوت‌ها خواهید شد.

دوربین تله‌فوتو گلکسی A72 در بطن خود حسگر ۸ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به‌ضلع ۱٫۰ میکرومتر و فوکوس خودکار تشخیص فاز به‌همراه لنز f/2.4 با لرزش‌گیر اپتیکال تصویر دارد.