نقد و بررسی شیائومی POCO F3

POCO F3

پوکو F3، سومین گوشی رده‌بالا از سری F شرکت پوکو پس از مدل‌های F1 و F2 Pro محسوب می‌شود؛ شرکتی که تا مدتی پیش، یکی از زیر برندهای شیائومی بود؛ ولی حالا دیگر به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند و به‌اصطلاح «آقای خودش، نوکر خودش» است. اولین گوشی با برند پوکو، Pocophone F1 نام داشت و به‌قدری موفق بود که پس از آن، پوکو به‌عنوانی برندی مستقل به تولید گوشی‌های هوشمند پرداخت.

طراحی

در اولین نگاه به پوکو F3 متوجه شباهت غیر قابل انکار آن با می 11 لایت شیائومی خواهید شد، شباهتی که بخش زیادی از آن به خاطر طراحی دو تکه فریم دوربین‌ها و بدنه‌ی شیشه‌ای گوشی می‌باشد. این محصول ارگونومی مناسبی دارد و از این نظر می‌تواند نمره‌ی مطلوبی کسب کند.

وزن این میانرده 196 گرم و ضخامت آن 7.8 میلی متر می‌باشد که اعداد خوبی برای یک گوشی با این اندازه به حساب می‌آید. قاب پشتی پوکو F3 همان طور که اشاره کردیم از شیشه ساخته شده و طراحی براقی نیز دارد. این طراحی باعث می‌شود که اثرانگشت و لکه‌ی زیادی به روی قاب پشتی بماند.

این قاب براق که به وسیله‌ی گوریلاگلس 5 محافظت می‌شود از فریم دوربین‌ها در قسمت بالا سمت چپ و لوگوی پوکو در پایین میزبانی می‌کند. فریم دوربین این گوشی بیرون زدگی دارد ولی نه خیلی زیاد و اگر از قاب استفاده کنید متوجه این موضوع نخواهید شد.

فریم دوربین‌ها هم طراحی دو تکه دارد. بخش سمت چپ لنز دوربین‌ها قرار گرفته‌اند که این قسمت رنگ مشکی دارد و بخش راست این فریم توضیحات دوربین و فلش می‌باشد که به رنگ قاب پشتی درآمده است 

لبه‌های کناری قاب پشتی همچنین یک انحنا با زاویه‌ی مناسب دارد که باعث می‌شود گوشی به خوبی در کف دست جای بگیرد و به شما حس اطمینان را منتقل کند. فریم اطراف گوشی اما از جنس پلاستیک می‌باشد و طراحی ماتی دارد. این فریم در همه‌ی اطراف گوشی تا لبه‌ی قاب پشتی ادامه پیدا کرده است، ولی در قسمت قرارگیری دکمه پاور و ولوم مقداری بیشتر پیشروی کرده و بخشی از قاب پشتی را به اشغال خود درآورده است.

این فریم پلاستیکی در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا میکروفون دوم، اینفرارد و اسپیکر دوم و در پایین اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، درگاه Type C و درگاه سیم‌کارت را شامل می‌شود. همان طور که متوجه شدید پوکو F3 از جک 3.5 میلی متری صدا پشتیبانی نمی‌کند و اگر می‌خواهید به آن هندزفری سیمی متصل کنید باید رابط Type C به جک 3.5 را تهیه کنید.

نوبت به قاب جلویی پوکو F3 می‌رسد، جایی که یک نمایشگر 6.67 اینچی حدود 86 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص داده و حاشیه‌های مناسبی برای یک میانرده دارد. دوربین سلفی این گوشی به صورت پانچ هول کوچک در بالا مرکز نمایشگر قرار گرفته و در منتها الیه قاب جلویی نیز چسبیده به لبه‌ی بالایی اسپیکر مکالمه به چشم می‌خورد.

شیشه نمایشگر این دستگاه هم مانند شیشه پشتی با گوریلاگلس 5 محافظت می‌شود که مقاوت خوبی در برابر خط و خش و ضربه از خود نشان می‌دهد (ناگفته نماند که برای Poco F3 گواهی IP53 در نظر گرفته شده است. این گواهی باعث می‌شود تا این محصول در برابر قطرات آب از خود مقاومت نشان دهد و به عنوان مثال برای مواقعی که باران به صورت نم نم در حال باریدن است کارایی دارد. در نظر داشته باشید که این گواهی به معنای مقامت در برابر آب مانند گواهی‌های IP67 و IP68 نیست).

نمایشگر

پوکو F3 از یک نمایشگر 6.67 اینچی از نوع امولد با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی 395 استفاده می‌کند. برای این صفحه نمایش نرخ نوسازی 120 هرتزی و HDR10+ در نظر گرفته شده و نرخ لمس نمایشگر نیز 360 هرتز می‌باشد.

POCO F3

این نرخ نوسازی 120 هرتزی به صورت تطبیقی می‌باشد و گوشی می‌تواند به گفته‌ی شیائومی بین نرخ‌های 30، 60، 90 و 120 هرتز جابجا شود تا هم شما محتوای بسیار روانی را شاهد باشید و هم باتری بتواند مدت زمان بیشتری را شارژدهی کند.

حرف از باتری و صرفه جویی در مصرف شارژ شد پس بد نیست که در اینجا بار دیگر به یکی از خصوصیات پنل‌های امولد اشاره کنیم. در این نوع پنل پیکسل‌هایی به صورت جداگانه روشن و خاموش می‌شوند و مانند پنل‌های IPS نیست که پیکسل‌ها به نور پس‌زمینه نیاز داشته باشند.

پس زمانی که شما حالت دارک مود را در گوشی خود روشن می‌کنید پیکسل‌هایی که در ناحیه‌های سیاه نمایشگر قرار می‌گیرند به حالت خاموش درمی‌آیند و همین باعث می‌شود که استفاده از دارک مود و والپیپرهای تیره باعث کاهش مصرف شارژ در گوشی‌های دارای پنل امولد شود (دلیل عمیق بودن رنگ مشکی در این نوع پنل هم همین می‌باشد، چرا که رنگ مشکی تولید نمی‌شود بلکه پیکسل‌ها به حالت خاموش درمی‌آیند).

POCO F3

روشنایی این نمایشگر در حالت دستی 511 نیت می‌باشد که برای مشاهده‌ی محتوا در محیط باز کاملا کافی به نظر می‌رسد و شما هیچ مشکلی با مشاهده‌ی محتوای مختلف حتی زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت. حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت خودکار به گفته‌ی شیائومی 900 نیت می‌باشد که در واقعیت این عدد توسط تست‌های مختلف 711 نیت اندازه گیری شده است (در زمینه روشنایی چه در حالت خودکار و چه در حالت دستی با صفحه نمایشی بسیار روشن و خوب مواجه هستیم).

در تنظیمات نمایشگر این محصول همچنین سه حالت Auto، Saturated و Standard را مشاهده می‌کنیم که در حالت خودکار گوشی در هر زمان و بنا بر نور محیط غلظت رنگ‌ها را تغییر می‌دهد. در حالت استاندارد همه‌ی رنگ‌ها به نزدیک‌ترین حالت طبیعی ممکن درمی‌آیند و در حالت Saturated نیز غلظت رنگ‌ها بیشتر حالت طبیعی به نمایش گذاشته می‌شود که این کار باعث می‌شود تا محتوای جذاب‌تری را شاهد باشیم.

اسپیکر

این گوشی از یک اسپیکر در لبه‌ پایینی و یک اسپیکر دیگر در لبه‌ی بالایی بهره می‌برد، به علاوه‌ی این که اسپیکر مکالمه نیز در این فرآیند به تولید صدای بلندتر و باکیفیت‌تر کمک می‌کند.

نتیجه‌ی ترکیب این اسپیکرها صدایی واضح و بلند است که بیس خوبی دارد و صدای وکال را هم با شفافیت رضایت بخشی برای شما پخش می‌کند. این اسپیکرها برای یک گوشی میانرده کیفیت بسیار خوبی دارند و قطعا نمی‌توان ایراد بزرگی به آن‌ها وارد کرد.

تنها ایرادی که شاید بتوان گرفت این است که در اوج صدا کمی از کیفیت کاسته می‌شود که البته این ایراد هم برای یک گوشی میانرده قابل چشم پوشی است و مشکلی به حساب نمی‌آید. در نهایت بخش اسپیکر پوکو F3 قطعا رضایت خاطر شما را جلب خواهد کرد.

دوربین

دوربین اصلی پوکو F3 از یک سنسور 48 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.0 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی استفاده می‌کند. این سنسور Sony IMX 582 در پس یک لنز 25 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند.

این دوربین به دلیل استفاده از قابلیت Quad-Bayer به صورت پیش فرض عکس‌هایی 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند و می‌تواند در نهایت کیفیت 4K 30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در نور روز برای یک گوشی میانرده قابل قبول است. جزئیات در این تصاویر به اندازه کافی وجود دارد و دقت رنگ خوبی را نظاره‌گر هستیم. نویز در این عکس‌ها در حد بسیار کم است و گاهی از مواقع گوشی برای کاهش بیشتر نویز بخشی از جزئیات تصویر را از بین می‌برد. در نهایت هم رنج دینامیکی خوب بوده و شارپنس در اکثر مواقع مناسب است.

امکان استفاده از رزولوشن اصلی 48 مگاپیکسلی نیز وجود دارد اما عکس‌های گرفته شده در این حالت نویز به مراتب بیشتری دارند و حجم آن‌ها نیز معمولا بیش از 20 مگابایت می‌باشد و به همین دلیل پردازش آن‌ها نیز بیش از عکس‌های معمول زمان می‌برد (استفاده از این حالت خیلی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است که از همان پیش فرض 12 مگاپیکسلی بهره ببرید).

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در شب کیفیت خوب و رضایت بخشی به خصوص برای یک گوشی در این بازه‌ی قیمتی دارند. در این تصاویر دقت رنگ‌ها مناسب می‌باشد و کنتراست خوبی را شاهد هستیم، به علاوه‌ی این که رنج دینامیکی رضایت بخش است و این باعث می‌شود تا جزئیات در سطح مطلوبی قرار بگیرد.

نایت مود هم برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده است. زمانی که این قابلیت را روشن می‌کنید ثبت عکس حدود 2 ثانیه زمان می‌برد و در نهایت تصویر کمی روشن‌تر می‌شود و جزئیات مقداری افزایش پیدا می‌کند. به خصوص افزایش جزئیات بیشتر در قسمت‌های تاریک و سایه‌های عکس مشاهده می‌شود. این تصاویر شفافیت و شارپنس بیشتری هم دارند و پیشنهاد می‌کنیم از قابلیت نایت مود در شب استفاده کنید.

 

POCO F3

دوربین فوق عریض پوکو F3 سنسوری 8 مگاپیکسلی Sony IMX355 دارد که در پس لنزی 15 میلی متری با دیافراگم f/2.2 و فوکوس ثابت قرار گرفته و توانایی ثبت تصاویری 119 درجه‌ای را داراست. این دوربین قابلیت نایت مود نیز دارد. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین فوق عریض این گوشی کاملا متوسط است و نباید انتظار خیلی زیادی از آن داشته باشید. تصاویر گاها نرم و آبرنگی به ثبت می‌رسند و فرآیند کاهش نویز به خوبی عمل نمی‌کند. رنج دینامیکی این عکس‌ها قابل قبول می‌باشد و رنگ‌ها نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند.

عکس‌های فوق عریض در شب اما واقعا خوب نیستند و سوژه‌ها بدون جزئیات به ثبت می‌رسند و شارپنس و رنج دینامیکی نیز اصلا خوب نیست. خوشبختانه قابلیت نایت مود برای این دوربین نیز وجود دارد و با روشن شدن تا حد خوبی مشکلات این تصاویر را برطرف می‌کند تا بتوانید از آن در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

عکس‌های سلفی این گوشی کیفیت خوبی دارند، چرا که جزئیات به اندازه‌ی کافی دیده می‌شود و دقت رنگ نیز به واقعیت نزدیک است. این تصاویر از نظر رنج دینامیکی و کنتراست نیز در حد خوبی قرار دارند و به طور کلی عملکرد مناسبی را از دوربین سلفی پوکو F3 مشاهده می‌کنیم.

امکان ثبت سلفی پرتره نیز وجود دارد که از نظر جداسازی سوژه از پس‌زمینه دوربین خوب عمل نمی‌کند و در خیلی از مواقع گوش ها و موی سر را به عنوان پس‌زمینه مات می‌کند. از نظر مات شدن پس‌زمینه اما عملکرد خوبی را شاهد هستیم. به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم خیلی نمی‌توان به روی پرتره‌های سلفی این گوشی حساب کنید.

POCO F3

دوربین ماکرو سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد و خوشبختانه از فوکوس خودکار هم بهره می‌برد که باعث می‌شود بسیار راحت‌تر بتوانید به روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کنید. عکس‌های گرفته شده با این دوربین کیفیت کاملا رضایت بخش و خوبی دارند و جزئیات سوژه‌ها در سطح مناسبی قرار می‌گیرد. این تصاویر رنگ‌های زنده‌ای دارند و کنتراست آن‌ها هم خوب می‌باشد. در واقع دوربین ماکرو این گوشی هم از نظر برخورداری از فوکوس خودکار و هم از نظر کیفیت در سطح خوبی قرار می‌گیرد.

سخت افزار

یکی از بخش‌هایی که باعث می‌شود پوکو F3 را بسیار فراتر از قیمت این محصول بدانیم همین بخش سخت افزار است. قلب تپنده‌ی این گوشی تراشه‌ی 7 نانومتری اسنپدراگون 870 5G می‌باشد. این تراشه از هشت هسته پردازنده مرکزی (1×3.2 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.80 GHz Kryo 585) و پردازنده گرافیکی Adreno 650 برخوردار می‌باشد.

POCO F3 hardware

پوکو F3 همچنین می‌تواند تمام بازی‌های سنگین حال حاضر مانند کال آف دیوتی موبایل، آسفالت 9 و … را در نهایت کیفیت و بدون افت فریم اجرا کند و با خرید این گوشی می‌توانید تا چند سال از بابت قدرت سخت افزاری و عملکرد روان گوشی آسوده خاطر باشید.

در نهایت این گوشی از نسل جدید اینترنت همراه یعنی 5G نیز پشتیبانی می‌کند و زمانی که این فناوری به صورت گسترده در کشور ما مورد استفاده قرار بگیرد به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

نرم افزار

از آن‌جایی که این گوشی به تازگی به بازار عرضه شده، از آخرین نرم افزار موجود یعنی Miui 12 بر پایه‌ی اندروید 11 بهره می‌برد. این رابط کاربری برای گوشی پوکو F3 کمی ظاهر متفاوتی با گوشی‌های شیائومی دارد و به گونه‌ای ظاهر آیکون‌ها و … کمی متفاوت می‌باشد.

از نظر امکانات و قابلیت‌ها اما تفاوت چندانی بین Miui و Miui for Poco دیده نمی‌شود و در این مطلب نیز خیلی به رابط کاربری شیائومی نمی‌پردازیم و برای آشنایی بیشتر شما را به مطلب می یو آی ۱۲ ؛ امکانات و ویژگی های جالب رابط کاربری جدید شیائومی ارجاع می‌دهیم.

POCO F3 software

در بخش امنیت مانند خیلی از گوشی‌های دیگر این محصول نیز از دو روش تشخیص چهره و حسگر اثرانگشت استفاده می‌کند. تشخیص چهره پوکو F3 به صورت دو بعدی بوده و به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود که سرعت و دقت خوبی دارد، اما نمی‌توان 100 درصد به روی امنیت آن حساب باز کرد، به علاوه که در نور کم نیز کارایی خود را از دست می‌دهد.

روش دیگر حسگر اثرانگشت که به صورت یکپارچه با دکمه پاور درآمده و با سرعت و دقت بالایی اثر انگشت شما را شناسایی کرده و به باز کردن قفل صفحه اقدام می‌کند (پیشنهاد می‌شود از این روش برای باز کردن قفل صفحه بهره ببرید که امنیت بالاتری دارد).

باتری

همان طور که تا به این قسمت متوجه شده‌اید این دستگاه قدرت سخت افزاری بسیار زیادی دارد و نمایشگر امولد آن نیز به واسطه‌ی نرخ نوسازی 120 هرتزی مصرف شارژ زیادی دارند و به همین دلایل باتری پوکو F3 کار خیلی آسانی برای شارژدهی مناسب ندارد.

در واقعیت اما باتری 4520 میلی آمپر ساعتی این گوشی عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و با یک بار شارژ کامل می‌توانید بیش از یک روز کامل از این محصول استفاده کنید. این شارژدهی با توجه به ظرفیت باتری و مشخصات داخلی محصول بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

POCO F3 Battery

توجه داشته باشید که شارژدهی هر محصولی مستقیما به نوع استفاده‌ی شما از آن برمی‌گردد و این اعداد و ارقام گفته شده تنها برای استفاده عادی و روزمره صادق است (یعنی اگر به عنوان مثال با گوشی خود زیاد بازی می‌کنید قطعا در میانه‌ی روز نیاز به شارژ پیدا خواهید کرد).

در زمینه شارژ شدن هم این گوشی از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند و به کمک این فناوری می‌تواند در 30 دقیقه به شارژ 67 درصد و در 56 دقیقه به شارژ کامل برسد.